Vores værdier

I Lindehaven arbejder vi ud fra Herlev Kommunes børne- og institutionspolitik samt værdigrundlag, som tager afsæt i Fællesskab, Anerkendelse, Nærvær, Engagement og Respekt.

Alle børn skal være en del af et fællesskab. Det underbygger vi med pædagogiske tiltag, der med et inkluderende fokus skaber rammen om børnenes fællesskaber. Vi inddrager børnene, og giver dem medansvar i hverdagen, i overensstemmelse med deres udvikling og alder. Vi arbejder på at motivere børnene og styrke dem i at være selvhjulpne.

Pædagogisk målsætning

I Lindehaven ønsker vi at udvikle børnene til at være selvstændige, sociale og udvise omsorg, hensyn og respekt for andre mennesker. Vi ønsker, at børnene lærer at sætte grænser, og at de tør være kreative, og har mod på at prøve nyt. Vi har i Lindehaven ansvar for at opstille rammer, som gør dette muligt i institutionen.  Vi udviser og italesætter omsorg. Vi er rollemodeller for børnene. Vi ser på det enkelte barn og gruppens udviklingsmuligheder. Vi fokuserer på barnets kompetencer og interesser, og støtter op om, at børnene danner venskaber og sociale færdigheder. Vi igangsætter aktiviteter, der skaber rum for eksperimenter og fordybelse.

I planlægningen af stuens pædagogiske aktiviteter, har vi fokus på inklusion, børnefællesskaber og sociale relationer.  Vi har fokus på det enkelte barn og gruppens udviklingspotentiale. Der vil være tematiserede projekter på stuen og på tværs af stuerne. I storebørnsgrupperne arbejder vi særligt meget med social læring og kommunikation. Vi har fokus på at støtte børnene i selv at løse mindre konflikter, være en god ven, kommunikere, og modtage fælles beskeder. Børnene får mulighed for at øve sig i at tale, mens gruppen lytter. Vi har ikke et mål om at lære børnene alfabetet, men vi bakker op om børnenes interesse, og børnene lærer at skrive deres eget navn. Vi brobygger også med skolerne, særligt Lindehøjskolen, hvor størstedelen af børnene starter.