Nye børn

Inden jeres barn starter i Lindehaven, modtager I et brev med informationer om barnets stue og navne på tilknyttede voksne på stuen. Der er mulighed for at få besøg i jeres hjem af en voksen fra stuen og evt. institutionens leder, hvor I kan fortælle os alt det, I mener, vi skal vide om jeres barn inden opstart. På hjemmebesøget afstemmer vi den kommende indkøring ift. Jeres ønsker og behov. Vi tilbyder hjemmebesøg, da vi har erfaret, at mødet ofte kommer til at dreje sig meget om institutionen, hvis vi holder mødet i institutionen. Rammerne ved et hjemmebesøg giver det ønskede fokus på barnet, som vi skal modtage. Hvis I hellere vil mødes i institutionen for at planlægge indkøringsforløbet, så er det naturligvis også muligt.

Vores erfaring er, at indkøringen som oftest tager en uges tid. Indkøringsperioden er let for nogle børn og sværere for andre. Vi tager altid individuelle hensyn, og indkøringen sker i tæt dialog mellem jer og os. I er altid velkomne til at ringe i dagens og høre, hvordan jeres barn har det.

Fra vuggestue til børnehave

Når tiden nærmer sig, at et barn fra vuggestuen skal starte i børnehave, begynder barnet så småt at komme på besøg på børnehavestuen sammen med en voksen fra vuggestuen. Besøgene udvides efterhånden med frokost på den kommende børnehavestue, og vil også i perioder foregå uden voksne fra vuggestuen. Den lange overgang med en masse besøg på den nye stue gør, at barnet bliver trygt på stuen. Det betyder også, at der ikke skal være en ny indkøring ved børnehavestart. Det kan dog være en god ide at tage hensyn til, at barnet har fået en ny hverdag, og f.eks. sikre kortere dage den første uges tid.