Forældresamarbejde

For at skabe de bedste rammer for jeres barns tid i Lindehaven, er det vigtigt, at der er et godt og tillidsfuldt samarbejde mellem jer og os i Lindehaven. Det er vigtigt, at vi lytter til hinanden, og sikrer en god og anerkendende kommunikation. Jeres barn vil mærke tilliden og det gode samarbejde, og vil føle sig tryg.

Jeres engagement i institutionens aktiviteter har tilsvarende stor betydning for jeres barns udvikling og trivsel. Hvis I tager ansvar for at følge Lindehavens retningslinjer, og derudover har lyst til at deltage i forældrearrangementer og lignende, vil I understøtte jeres barns mulighed for oplevelser, udvikling og deltagelse i fællesskabet.

Er der forandringer i jeres barns liv (flytning, sygdom i familien, skilsmisse, men også mindre begivenheder), vil vi meget gerne høre om det, så vi har mulighed for at tage bedst mulig hånd om jeres barn.

Vi tilbyder følgende samtaler

Efter 3-6 måneder:

Vi tilbyder jer en samtale, når jeres barn har gået i Lindehaven i ca. 3-6 måneder, hvor vi snakker om jeres barns dagligdag, udvikling og trivsel i institutionen. I har her ro og tid til at få svar på eventuelle spørgsmål til jeres barns dagligdag i Lindehaven, eller andre emner, som ligger jer på sinde.

Årligt:

I tilbydes forældresamtaler årligt, hvor fokus er på barnets trivsel og udvikling. Fra barnet er 2 år afholdes denne samtale ud fra samtalecirklen, som tager afsæt i barnets ressourcer, men som også bygger på, hvad det er vigtigt at arbejde med fremadrettet i forhold til barnets videre udvikling. Pædagogerne arbejder ud fra samtalecirklen, for at nå hele vejen rundt om barnet.

Fra vuggestue til børnehave:

Når jeres barn flytter fra vuggestuen til børnehaven, overleveres de af det afgivende personale til det modtagne personale, med det formål,  at overlevere vuggestuens viden omkring barnet til børnehaven.

Fra børnehave til skole:

Inden barnet starter i skole afholdes en forældresamtale, hvor der udarbejdes en fælles samtalecirkel, som overleveres til skolen inden skolestart. Skolen bruger den til at forberede sig på modtagelsen af jeres barn og klassedeling.

Ud over de nævnte samtaler, er der altid mulighed for at holde ekstra samtaler, hvis I eller vi føler behov for det. Det kan være ved spørgsmål om trivsel eller udvikling, eller andre bekymringer og undren. I er også altid velkomne til at bede om en samtale med institutionens leder.